« Pti » sinonça « gran », i dépande konbien d’tan lésklav la-shape lo domèn lo maitr’, lo maronaj i roprézante la libérasyon lésklav par lü-mèm, par son révolt’, san atande son maitr’ i désside évantüèlman afranshir alü.
Lo maronaj, sirtou lo « gran maronaj », ça in mouvman la-rèste lontan flou. Soman la-bien marke la sossiété rényoné. Lü la-fé énète in takon komanse, la-nouri in limajinèr koléktif bien vivan. Lü la-poze ossi in vré markaj dessi lo téritoir, akoz in bonpé landroi ouça bann maron la-passé i port e zot nom. Bann nom kolé èk bann landroi remarkab, konm Anchain po lo piton mèm nom, Dimitile dan lo Süd, i rande in lomaj demoun la-marke listoir lil Bourbon-La Rényon. Jordi, dapré bann zétüd lo Service Régional de l’Inventaire la-fé na-pwin tro lontan, lo gran maronaj i amonte in morso inportan listoir lésklavaj : lo shemin po la dinité bann bononm, bann fanm lété depi promié débü kondané po ète krazé konm rien.
Depi bann promié Malgash la-débarke dann lil Bourbon – La Rényon, lo mois d’novanm 1663, lo maronaj i égziste. Banna lété 10 « sérvitèr », dizon plüto zésklav, zot la-vnü ansanm deu kolon fransé, Louis Payen èk Pierre Pau (ou Paul Cauzan ?) po vive dann lil Bourbon, épila po mète an-plasse lo komansman in popülasyon pèrmanan.
Lèrk banna la-komanse abite tèrla in dispüte la-pété, ala koman Urbain Souchu de Rennefort , Secrétaire de l’Etat de la France Orientale la-rakonte zistoir-la :
2 Fransé sanm 10 nèg, té i abite dann lil-la, 7 bononm, 3 fanm té i sorte lil Madagaskar. Apré in bataïye sanm bann Fransé, bann Malgash la-sove dan la montagn tèlmanièr pèrsone té i gaingne pa trape azot sinonça voir ouça zot lété. Bann Malgash la-aküze bann Fransé, konm koi banna la-tüé zot papa. Zot té fine desside tüé lo 2 Fransé. Soman konm banna lavé dékouve zot maniganse, bann Malgash la-préfère shapé po alé kashiète loin bann Fransé, loin zot füzi. La-anvoye 6 solda rode azot. Banna la-done paké po rien. Bann Malgash té fine arive dan landroi difissil po alé
Souchu de Rennefort lavé gaingne bann ransèyman-là sanm Payen lü-mèm. Zot la-voyaje ansanm dessi la Vierge du Bon Port, lané 1666.
La révolt’ i pousse bann Malgash vole shemin po alé maron dan lé-O. Zot va artourne lontan apré larivé Étienne Regnault, lané 1665, akoz lü lavé promète i püni arpa zot. « Zot» i vë dire toute demoun anparmi bann promié débarké, mésoman lé pa bien préssi. Okin doküman i di kiça la-arvnü, kiça la-pa arvnü. Té i koné rienk lo nom, lo prénom lo troi fiy, zot laj apepré. Aparkça té i koné pa rien dessi lo 7 bononm, ondiré zot té i intérèsse pa pèrsone. Détaïy-la néna son linportanse po konprande la suite, la néssanse lo mistèr lo roiyom intériër bann maron dann sirk Salazi, préssizéman dessi Piton Anchain. Néna in bon paké zindisse i fé konprande k’ anparmi bann bononm lil Bourbon, néna inn lété ankor an-maronaj, in dénomé Anchain. Lü la-mète an-plasse in solide fondasyon po in lorganizasyon sossio-politik, tèlmanièr bann maron i gaingne amène in rézistanse.
Avèk lo dékré lo 28 oute 1670, lésklavaj i devien lo moyen sossio-ékonomik po la prodüksyon dan lo nouvo koloni. Po suive la demande lo ministr’ Colbert, lo Conseil d’État i rande lésklavaj ofissièl an-Franse, épila i ogmante alü ankor plüs.
Lé vré, té i pratike déja lésklavaj lil Bourbon, soman rokonéssanse-la i done bann kolon blan la possibilté ranforse la trète bann Noir.
Mèm-tan, bann zésklav i rofüze plizanplüs zot kondisyon, kissoi individüèlman, kissoi a-pluzièr, konm dan lo maronaj. Dapré la kantité demoun konsèrné, la düré, cé lo maronaj bann zésklav té i ansèrve plüs po révolte azot. Pandan toute la trète, lo maronaj la-jamé arété kan-mèm la réprésyon lété plizanplüs férosse. Promié débü i done kou-d’shabouk po püni, apréça po korije bann réssidivist’, va marke azot sanm lo flèr d’ lys sinonça sanm lo lèt « M », i sava jiska koupe zorèy sança lo pié. Kan i kapaye in gran maron , la-fine éssèye sove troi fois, i kondane alü a-mor. Soman ça i dékouraje pa ditou lo gran maron, lo gran marone. Po zot l ibèrté, zot dinité, zot la-pa për la mor.
A-vré dire, néna deu kalité maronaj. Lo promié lé tanzantan, dizon i arive toudinkou. Kan lésklav i süporte pü son kondisyon, lü kite lo domèn inn koupe-de-tan, apré lü arvien, souvan par lü-mèm, parsk lé pa fassil ditou, invante tiktak po sürvive dan lé-O. Kan lésklav i sove konmça, souvandéfoi cé akoz in mové maltrétanse i done alü lélan po vole shemin. Lé possib ossi lü sove dovan in pünisyon tro dür, injüst, sança akoz lü la për pünisyon-la, in tro tipë manjé, in mënasse de mor, sança bann travay inpossib po fé. Té i apèle azot « renards ». Bann défilër-la lavé-parti maron san in lorganizasyon. Défoi, pa tro loin zot bitasyon, kan zot té i gaingne pa fé otroman. La vie an-déor lété si tèlman difissil, té i arive, zot té i artrourne bitasyon par zot mèm.
Lo deuzièm maronaj, i apèle alü « lo gran », lé bien kalkülé. Parlfète, lü lé préparé depi lontan, souvan an-group sinonça èk lo kou-d’min in group. Maronaj-la lé in moronaj strüktürèl, lü konsèrne tout’ çat i ro füze nèt, depi promié débü, lo sistèm lésklavaj. Zot i fé toute zot kapab po kite sistèm-la par ninportékèl manièr. Dann létüde-la, nou va koze rienk dessi bann gran maron, çat lo roshèrsh istorik i rokoné jordi.
Lo gran maronaj lé in manièr gaingne son lotonomi, po bati in monde lib san lésklavaj. Dan lil Bourbon, bann maron i rode amène in projé d’révolüsyon politik, sossial po mète an-plasse in léta lib, lo roiyom lintériër, kontr’ lo gouvèrnman i règne dessi lo litoral èk lo réstan lil.
I prétan cé Anchain lo promié zarboutan roiyom-la. Dapré Eugène Dayot, kashiète dessi son piton, lü té akèye, lü té organize, lü té ordone bann group maron inn èk l’ot :
Anlèr son piton, lété in bon landroi po vèye bann signal i anonse larivé bann Blan… Souvandéfoi, té i lanse in signal depi anlèr lo piton po fé in rassanbleman, kan lavé in gro détashman té i antoure bann bandi èk zot troup’ lèrk zot lété apo shasse kabri sovaj.
Lo maronaj va marke lil an-profondër épila po toultan èk Anchain konm pèrsonaj anblématik. Lü lété anparmi lo 10 promié Malgash maron. Mèm si in bonpé té fine ardsande bor litoral, Anchain, lü, lü la-rèste dan lé-O ansanm pëtèt deu-troi dalon, n’i koné pü koméla. Anchain, plüto Saina son vré nom, Anchain té i vë dire « laba la kaz Saina » lété lo plü gran shèf maron lil Bourbon-La Rényon. Promié débü, ladministrasyon Bourbon té i kroi pa tro dann légzistanse lo sélèb roiyom maron lintèriër. Soman apré, in bann kolon kaponèr la-koze toultan dessi roiyom-la. Lété in manièr po zot fé rokonète zot droi shasse bann maron k’i déssande po vole zot bien. Kanmèm navé pü bonpé landroi po zot kashiète akoz lagrandisman lo domèn bann Blan, navé plizanplüs bann maron.
Kan bann zésklav la-kite bann bitasyon po sorte dann la sérvilité, lété pa rienk po alé kashiètè dan lé-O, lété ossi po mië sobate, po bati in sossiété lib plüs an-réspé bann valèr bann bononm, bann fanm maron lavé jamé largue zot dinité, zot demounité. Jordi n’i koné, Madagaskar lavé in gran tradisyon maronaj akoz la trète arabo-müzülman depi lo 8èm sièk amonté. Alorse modèl la rézistanse la-dévlopé dann péi-la. Bann Bemihimpa, maron malgash, lavé kréé plüzièr sossiété indépandan kissoi politikman kissoi ékonomikman. La prëve : lo bann zakor bann Bemihimpa lavé passe ansanm lézot roiyom tout-otour, po fé zalians’ sinonça po défande azot toultan zot la-vive koté l’inn-é-l’ot.
An-konparézon sanm d’ot maronaj, konm bann Maroni la Gwiyann, bann Bemihimpa Tampoketsa Madagaskar, bann Betsiriry Madagaskar ossi, lo gran maronaj lil Bourbon la-pa niabou organize in lantité rokonü, réspèkté konm in pëp lib indépandan. La situasyon té i pèrmète pa. Lété difissil partaje lo téritoir séré Bourbon akoz la popülasyon té i ogmante füramezir bann sièk. Soman toute bann kondisyon lété là.
Légzistanse-mèm lo roiyom maron – ipotétik sinonça réèl ? – la bien fatigue ladministrasyon kolonial. Ça i ésplike son politik prévantiv épila répréssiv k’i shanje d’inn épok a-l’ot, po konbate lo maronaj. An-vré, bann kolon lavé antandü rienk dé-troi son dessi in gran lorganizasyon sëkré dan bann sirk, zot té i majine ça a-partir bann zindisse, konm lo nom bann roi, bann rène, mé-soman zot té i rante pa jamé dan bann landroi térib, anplüs bien protéjé. Soman zot la toujour konü ke lo gran maronaj lété in vré danjé.
Lané 1705, lèrk lo tribünal i kondane koupe lo pié droite in jèn shef maron vayan, Pitsana (lo roi Pitre k’i ranplasse Anchain dan lo roman Eugène Dayot… podvré ossi !), po bann jüj, toute bann laküzasyon té i porte dessi bann révolté lété klèr : « zarm dan la min, alé assassine lo gouvèrnër son kaz èk toute demoun ansanm lü, po prande lo pouvoir lil Bourbon ».
Lané 1714, lo maronaj i ogmante, sirtou parsk anparmi lo 623 zabitan, néna 534 zésklav. Alorse bann zésklav té i kroi azot plü for. In pë apré, lèrk la kültir kafé obligatoir i démare, la popülasyon sèrvil i ogmante ankor plüs po kültive d’ot nouvo tèrin. Rantr’ 1730-1734, rienk po Sin-Pol, 349 zésklav i sava maron.
Dan lo maronaj i trouve bononm, fanm, zanfan. Ouça ou va trouve bann gran shèf san zot madanm ? Anchain san Héva ? Manzak san Reine Fouche, Massaky (Massack) san Rahariane, Grégoire san Soa (Soya), Zélindor san Kala, Lavèrdure san Sarlava (Sarlave), Fanga san Mariane ? Épila d’ot bann momon vayan, guéryé.
Bann fanm lé kondané parèy bann bononm. Lo 20 déssanm 1711, in groupe 19 zésklav diféran zétni lé kondané parsk zot la-vole in kanot po sove Madagaskar. 5 bononm èk 1 fanm lé konsidéré konm shèf. Po 2 bononm va koupe lo pié, 3 va gaingne 200 kou-d’shabouk. Marie, 30 an apëpré, inn anparmi bann révolté, aküzé konm « complice au premier chef », va gaingne 100 kou-d’shabouk, épila va koupe son né èk son deu zorèy. Lèrk bann shassèr i ansèrkle zot kanp dann bordaj la ravine, néna ossi in bonpé fanm marone i largue zot kor dann ranpar èk zot zanfan dann bra, po nargue bann shassër in dèrnié koup.
Fondamantalman, bann fanm i ranforsi zot légzistanse marone lèrk zot i fé énète zanfan, bann zanfan-la lé azot, lé pa zanfan bann maitr’. Maron po domin, i apèle azot « créoles des bois ». Bann fanm marone i invante in ot’ manièr vive lèrk zot i monte in famiy, dan in lanvironman privé, protéjé, lib : bann kanp maron. Toute bann shoz normal, soman, dann lo domèn bann maitr’ i rofüze ça po zésklav.
D’in-ot’ koté, lèrk bann bononm i sava bataïy, i fé d’razia, bann fanm marone i rèste dann kanp. Si lo bann bononm i artourne pa apré zot léspédisyon, bien-sür bann fanm i prande la résponsabilité la vie dann kanp, sïrtou la vie bann zanfan. Zot i garanti lontan la vie lo kanp tank bann chasseurs de Noirs i trouve pa zot vilaj po kraze toute.
Ça la-arivé l’Îlet à Corde Silaos lo mois d’juin 1751. Bann shassër la-rèste kamü lèrk zot la tonbe dessi in kanp maron ouça lavé jiska troi jénérasyon d’marone èk zanfan. Lo shassër Edme Cerveau « i tüé in vié négrès i apèle Bonne, son fiy, son nom malgash Zavelle, lété lo momon Mangalle ».
Lo mois d’mars 1789, po arète lo maronaj partou dann lil, an-mèm-tan, La Bourdonnais la-organize in grann « battue » partou ouça lavé kanp maron. Promié fois la-fé in léspédisyon konmça, la-mobilize, la-mète ansanm prèske toute bann détashman d’shassër d’Noir lavé dessi lil. Bann-la la-lanse latak an-mèm-tan.
Lo rézülta la grann « battue » lété térib po bann maron, soman la pa fini azot, zot la-kontinüé sobate kan-mèm.
Promié débü lo maronaj, té i trouve sirtou zésklav malgash. Parlfète, dann bonpé zansien doküman souvandéfoi i apèle Madagaskarin bann maron d’Bourbon. Lo maronaj lé akoz in gran bézoin d’jüstisse èk libèrté, lé vré (lé parèy po toute zésklav, Zindien, Zafrikin, Shinoi sinonça Malé !), mé-soman, bann Malgash navé d’ot rézon k’lézot zésklav lavé pwin. Anparmi bann gran maron navé plüs Malgash promié konm deuzièm jénérasyon, pëtèt mèm apré ankor (lo nom « kréol » i di pa kèl péi banna i sorte). Néna deu rézon inportan i éksplike ça.
Rienk lontan apré nora plüs zésklav diféran lorijine. Promié débü, Madagaskar lété lo prinsipal sourse po la trète zésklav, Linde lavé moinse. Anplüs ke ça, konm bann Malgash lavé la shanse koze in mèm lang, zot té i pë komünike plüs fassilman. Akoz ça-mèm néna zésklav la-sové dèk zot la-débarké san passe par bann bitasyon : par égzanp Tsimanandia (Simanandé) èk son garson Tsifanora (Tsifaron), Lislet Geoffroy la-tonbe dessi zot dan lé-O. Tsimanandia i di èl i koné pa son « maitr’ », èl la-jamé vü alü, èl la-toujour vive dann lil konm marone. Lèrk èl la-arivé, la-fé rante aèl dan in groupe maron. Apèn arivé, deu-troi zésklav i tarde pa po sové, sitèlman vite, bann maitr’ la-mèm pwin lo tan konète azot.
Parèy po lo maitr’ Morel. Lo 29 jülié 1733, lü déklare Rasiva, inn anparmi son bann zésklav, la-sové, « té i viène sorte Madagaskar ». Lü té i koné pa lo nouvo nom fransé la-done aèl. Mèm lané, in bonpé zésklav la Compagnie té i travaïye dessi shantié, la-sové apèn arivé lil Bourbon.
Lépok léskalvaj, la lang malgash, mèm si lavé deu-troi variété réjional, lété konpri par toute demoun i sorte Madagaskar. Ça la-pèrmète in komünikasyon épila in lantante rantr’ zot. Somanké, lo bon komünikasyon rantr’ bann maron èk bann zésklav lavé rèste dann bitasyon la-ranforsi lo roiyom lintèriër. Néna bonpé sitüasyon i amontre koman zésklav-la la-done in bon kou-d’min bann gran maron dann zot batay.
Parlfète, dan lo groupe lo roi Lavèrdure, Kapitèn Dimitile i oküpe lo sérvisse ransèyman. Dann sèrvisse-la néna zéspion anparmi bann zésklav, zot i fé vativien toultan rantr’ bann bitasyon po ramasse zinformasyon. Jean, in lésklav Desforges, pti maron depi lontan, i done ransèyman dessi lo mouvman bann shassèr, i majine lo stratéji po lo groupe : « amuze pa po monte in kanp, kontinié marshé plüto » toultan k’la shasse i düre. Navé pétèt d’ot ka konmça dann zot lorganizasyon
– 800 km par la mèr – ça i done léspoir gaingne artourné an-kanot in moman doné. Rézon-la i ranforse lanvi d’sové. N’i koné kan deu-troi la-éssèye artourne par la mèr zot la-niabou arive o-boute. Malgré lavé pwin in bonpé la-gaingne travèrsé, lavé assé po fé lève léspoir po çat lété déja paré po boujé. I fo ossi bien konprande, tank in lésklav la-pa largue lo kor, sof koman lü va rode in manièr po sové. In kanot i armène alü dann son péi sinonça lü mor an-mèr konm dann in sérkèy — dan la tradisyon bann Malgash lo pirog i tonbe konm in sèrkèy — ça i rale po toulbon in moun i koné toute-fasson lü gaingne arpa jamé lonër in vré lantèrman. N’i koné, shak fois la-gaingne lokazion trouve in kanot, néna zésklav la-anprofité. La jiska trouve zésklav malgash maron té i sorte Lil de Franse po alé Madagaskar, konm in fanm « dénomé Starige », èl la-arive lil Bourbon dann in pirog lo 22 févrié 1759 . Ankor inn fois, n’i pë remarke linportanse lo kozé malgash dann relasyon rantr’ bann zésklav mèm lorijine kissoi lil Bourbon, kissoi Lil de Franse. Ça i amontre ossi lo kapab in lorganizasyon santral, in « roiyom » i gaingne fé raproshe demoun bann zil diféran.
Lo roiyom maron lintèriër la-ranforsi par bann zésklav Malgash té i arive toultan an-kantité, èk anplüs bann Zindien, bann Mozanbikin la-vnü aprè.
Bann nom « roi », « rène », « kapitèn », in tradüksyon bann mo malgash, i vë pa dire gran shoz si i prande pa an-konte lo batay politik èk lézarm k’la-dure bonpë d’zané, la-amène in rolasyon rantr’ bann jénérasyon d’guèrié. Kan in shèf i tonbe, in liëtnan i prande son plasse dirèk, par égzanpe kan lé oblijé ranplasse vitman bann roi po lo plüs gran komandman.
Konmça-mèm, lané 1752, dann Bras de La Plaine, kan la-tüé Laverdure rokonu konm « lo roi toute bann maron », lo bien dénomé Manzak, « roi » an-malgash, i ranplasse alü. Lo 12 oute 1754 té fine repère alü konm « roi ». Lané 1758, lo chasseur de Noirs, Dugain i tüé alü .
Dann bann doküman i trouve zindisse i amontre parkoman bann groupe konbatan füramezir, la-mète an-plasse in stratéji, in dissipline dizon militèr.
Lé pa drol aprande par égzanp, lané 1799, in jène lésklav, Henry, i rakonte néna bann zésklav in plantasyon i sar fé lantrènman po la guèr, bordmèr, deu fois par somèn, la nuite
Bann maron té i koné zot situasyon lété malizé, épila zot té i doi kontinüé lo mouvman ansanm demoun riskab i mor ninporte kan, zot la-porte atansyon dessi lo partaj bann konéssanse, bann téknik zot la-aprande dann maronaj, toute çak zot la-ramassé ansanm bann jénérasyon d’maron inn-apré-l’ot.
Lèrk in nouvo groupe maron i arive, li arprande lo mèm kanp, lo mèm landroi rotiré bann maron la-passe avan. Ça la-arive dann in landroi i apèle Berso Pitsana (Pitre), lo kanp sar oküpé par in groupe épila par in-ot 47 an apré. Apré Pitsana — lo gran shèf réssidiviste an-pluzièr fois, té kondané mois d’févrié 1705 fé koupe son pié po maronaj, apréça la-pü trouve son trasse — mois d’aoute 1752, Laverdure èk son groupe po sove dovan Mussard té oblijé kite kanp-la.
Parèy po lo site arkéolojik la « vallée secrète » Tsilaosa : nora plüzièr groupe maron an-suivan, va rèste dann kanp-la. Bann chasseurs de Noirs té i majine mèm pa zot té la.
In rézo santié sinp (té i voi pa tro) mé soman éfikasse, té i rakorde diféran poin lo roiyom épila té i rande bann déplasman plüs fassil. Par égzanpe cé bann maron la-trasse in promié santié depi Sin-Bénoi jiska Sin-Pièr par les Plaines. Lané 1752, santié-la lé agrandi, i dovien inn route ofissièl.
Lo sistèm toponimik lanvironman bann maron i amontre bien koman zot la-ramasse in gran kantité konéssanse, in bonpé téknik dann toute bann zané maronaj. Sistèm-la i done in linvantèr détaïyé toute bann ressourse lavé dessi lo téritoir, kissoi po lo ravitaïyman, kissoi po la lojistik la guèr, la-niabou fé rèste vivan ban konbatan. La centène bann nom-la i forme po toudbon in jéografi fizik, moral, spiritüèl lo roiyom. Ça la-ansèrve po toute bann groupe diféran dessi plüzièr jénérasyon.
Noré ankor po trouve koman banna té i fé po la transmisyon : lavé in langaj kodé ? Lavé kashiète sekré rienk po bann gran shèf inissié ?
Lo gran maronaj la pankor di toute çak lü néna po di.
Lo gran maronaj lé in sapèr réponse bann bononm, bann fanm lété shassé konm jibié. Bann chasseurs de Noirs té i ramène la min droite koupé konm in trofé. Té i kloute ça dessi in piédboi dann milië la grann plasse püblik la ville.
Po konbate lo sistèm ésklavajist lil Bourbon, bann marone, bann maron la-invante in takon stratéji po éssèye survive. Konm zot té i gaingne pa sove par la mèr, zot la-aranje in landroi dann kër d’lil ouça zot i gaingne vive lib lontan : lo roiyom lintèriër. Roiyom-la la-dévlope füramézir larivé bann diféran group zésklav té i sorte dann toute bann réjion Madagaskar, défoi ossi Lil de Franse.
Mèm si zot té i doi vive en kashiète, mèm si zot té i doi pa marke tro zot lanvironman, bann maron la-invante bann téknik po travaye la tèr, po konsèrve bann ressourse. Jordi ankor, i pouré ansèrve zot bann tik-tak po prézèrve la natür, po in dévlopman ékolojik.
Anplüs zot kouraj, la volonté bann zésklav la-mète dann zot bataïy po la liberté, jordi n’i pë komanse voir toute bann rishèsse matèrièl, imatèrièl bann gran maron la-lèsse an-léritaj po nou. Néna ankor bonpé d’shoz po dékouvèr.