8èm sièk apartir, bann Zarab lavé-rouve bann kontoir laba. Dann 14èm-15èm sièk, dapré Ibn Battouta èk bann voyajër shinoi, bann ville zarab-là té i raporte bien. 16èm sièk bann Portügué la-mète dézord dann komèrse-la ; bann’a la-kapaye dé-sertin ville konm Kiloa (Kilwa), Zanzibar, Malindi, Pate, Mombasa èk, po in pé-d’tan, Lil Socotra. Bann kontoir Mozanbik èk Sofala lété bann landroi plüs inportan po Contra Costa portügué-la.
Dann 17èm sièk, bann latak té i sorte Türki èk Larabi (sirtou Oman), ke té i maye ansanm bann rébélion lokal, lavé fé bèsse dominasyon-la. Lané 1698, la pèrte lo Fort Jesus Mombasa la-marke la fin lo règne bann Portügué dan lo Nor Cap Delgado.
18èm sièk, bann Fransé la-passe an-promié par lo Süd Cap Delgado, koté bann Portügué, apréça zot la-éssèye koté bann Zarab. Dann sièk-la, lo situasyon politik té jamé klèr. Bann Portügué té i ède ankor bann gouvèrnër zarab lokal dann zot batay kontr’ zot bann sültan Oman. Lo bann trafikan zil Maskarègn la-anprofite, sinonça la-subi situasyon-la : dessi la kote Lèst Lafrik, zot lété d’zétranjé, zot té oblijé fé laranjman ansanm toute demoun.
Lané 1770 apartir, la kantité Kaf (cé in mo zarab i vé dir païen) i débarke lété parla sink fois plüs çat bann Malgash. Lo trafik la-dévlope ankor plüs. Kissoi bato lo roi, kissoi bato privé, toulpé té i fé parèy. Bann bato la Franse ossi dann ta.
Nou va rogarde deu réjion : dabor-inn bann possésyon portügué, épila bann kontoir zarab, parsk lo deu komèrse lété pa parèy.
Bann Portügué té i kontrole toujour la kote rantr’ la bé Delagoa èk lo kap Delgado. Zot possésyon té i forme la capitainerie générale de Mozambique.
Dabor-inn, navé Mozanbik èk Sofala. Mé-soman Ibo, dan bann zil Quérimbe, té i ressoi in bonpé d’Fransé. Akoz port-la navé in lavantaj : li té loin lo pouvoir lo kapitèn jénéral. Bann Fransé té i vizite Yanbanne (Imbano), devan lo rivièr Sena (dan lanboushür Zambèze), bé Fernand Valoze, Kilimane èk la plüpar lanboushür bann flëv…
Lépok-la, bann kontoir portügué té i pran la pante, zot té malang mèm, konm ki diré. La ville Mozanbik té i reprézante ça bien : navé poin bonpé boutik ; lo bazar lété in karo la bou sèk ; bann fanm assize an-touk sinonça alonjé té i atande bann klian ; bann réjim banane lété fané atèr. Dann port, bann bato fransé kosté ansanm çat Portügué té i sharje karguézon demoun.
La ville Ibo lavé dégréné parèy. Lané 1802, Garneray i remarke “in ta d’kalbanon san lümièr, san fenète èk bann vilin jardin mal oküpé, fané parsi-parla ninporte koman. Lo palé gouvèrnër lété in kaz a-létaj kasse-kassé, in vré ruine ». Dé-sèrtin kapitèn té i passe mèm pa par bann Portügué, zot té i trète dirèktoman èk bann zindijèn dan bann landroi zot toussël té i koné. D’ot prodüksyon la koloni Mozanbik, konm lo morphil (morfil) par égzanp, i rossanbe la-pa tro intérèsse bann Fransé.
Konm bann zistorien anglé, nou pé dir cé bann zil Maskarègn lété lo prinsipal résponsab lo trafik zésklav dann possésyon portügué-la.
Dan lo Nor kap Delgado jiska dann golf Aden té i trouve « la kote Zanguebar ouça bann sültan Maskate té i domine. Dizon zot pouvoir lété po la forme : dann zané 1770 lo sültan Kiloa té i konsidère ali konm indépandan ».
Lané 1804, laba Zanzibar, in dénomé Dallons la-ékri Decaen, lo gouvernër jénéral Lil de France ansanm Bourbon : « mwin la vü bann Fransé arive èk in lorde lo sültan po gouvèrnman ce lil-la, po lèsse azot fé zot komèrse konm zot té i vé ; zot la pa nyabou akoz lo bann traka zot la-gaingné ; konm Zanzibar i ékoute pa ditou bann zord lo prinse i fo nout gouvèrnman i garanti poudbon nout komèrse dann réjion-la ».
Rantr’ 1785-1790 parla, lo trafik dessi la kote Zanguebar la-dépasse çat Mozanbik, parsk laba lo bann zésklav lété méyër marshé, mé ossi parsk navé plüs ravitayman.
Depi lo Süd jiska lo Nor, bann kontoir té i vande zésklav bann Fransé lété : Lindi, Kiloa, Kilwa, Mafia, Zanzibar, Pemba, Montbaze (Mombasa), Malindi, Pate (Patta), Mogadiscio. Dé-sertin lété pa tro frékanté, konm Mogadiscio èk Pate ; po d’ot, konm Mombasa, Pemba, Malindi, Mafia, zot komèrse lété pri dann batay lokal. Po fini, nou pé di lo bann trafikan bann zil Maskarègn té i frékante sürtou lo deu zile Kiloa èk Zanzibar.
Rantr’ 1770-1794, Kiloa lété lo kontoir zarab bann Fransé té i frékante plüs. Li lété « lo dépo po lo komèrse bann zésklav la kote Zanguebar an-antié ». Rantr’ 1785-1790, apëpré 1500 zésklav té i anbarke toulézan po bann zil Maskarègn. Depi bann zané 1770 té i doi konte par plüzir santène lo bann dépar, parsk lané 1776, in larmatër Lil de Franse, Jean Vincent Morice, lavé passe in kontra èk lo sültan : « Anou, lo roi Kiloa, sültan Hasan, lo garsson sültan Ibrahim nou promète M. Morice, Fransé, nou va done ali toulézan 1000 zésklav po 20 piastre shakinn, li, li va done anou 2 piastre par zésklav. Pèrsone nora poin lo droi fé trafik zésklav tank li la pa gaingne la siène, épila si li vé pü d’ot. Kontra-la lé valab 100 t-an rantr’ nout deu lü. An-garanti nou done alü lo forterèsse po li mète lo bann kanon li vé èk son paviyon… »
Lakor anfitéotik ke nou pé konsidère konm abüzif, té i ésplike akoz lo sültan té i apréssié lo bann don lo shirurjien Morice, mé ossi akoz li té i vé protèje ali kontr’ Maskate èk Zanzibar. Dépo-la noré done ” bann zil de Franse, Bourbon, Séssèl, la kapassité an-garanti, an-kantité, méyër marshé, po ogmante vitman zot popülasyon zésklav, parlfète amène azot dan lo degré d’rishès té i souète po zot”, konm di in dalon Morice, lo dénomé Cossigny, lërk li lété linjénièr lo roi dann Port-Louis. Malérèzman po li, son sapèr projé la pa parti plüs loin. Kanmèm Sartine, lo minisse La Marine, la-apréssié lidé Morice, li la pa kontinüé lo projé. Lané 1778 apartir, la guèr lindépandans Lamérik la-akapare bononm èk larjan. Morice lavé artourne Kiloa lané 1777, d’ot’ ossi konm Crassons de Medeuil rantr’ 1784-1785, Curt lané 1790 parla, po éssèye ankor in fois fé in lalianse rantr’ lo sültan èk lo Roi la Franse. La métropole la-pü intérèsse èk ça.
Jiska lané 1794 bann bato Maskarègn té i kontinué arrive Kiloa an-kantité. Lané 1801, lo trafik la-arpran in pé. Soman lané dapré lété plito Zanzibar té i atire bann trafikan.
Depi lané 1792 apepré, Zanzibar té i tonbe konm lo méyër landroi, jiska dépasse bann kontoir Mozanbik dann lidé lo bann trafikan. Bann mouvman la Révolution la-retarde lavansman-la. Bann bato Maskarègn té i sava laba toultan rienk lané 1802 apartir.
Zanzibar lété « la koloni prinsipal limam Maskate ». Toulézan, té i anbarke zésklav par milié po lo golf Pèrsik, Larabi èk Linde. Bann Fransé la-rante dann ron trafik-la kanmèm lo gouvèrnër-ënuk èk lo shèf la doine té i abüze dessi zot.
Kissoi dori, mayi, mil, koko, frui, bèf, kabri, volay, lil té i manke pa rien. Toute lété bon marshé. Malgré Dallons té i souplaingne (« komèrse-la té i ruine bann Fransé »), Garneray té i di : « navé lébène an-poundiak dessi marshé-la », anplüs lété mèm pri k’partou.
Dan bann kontoir zarab, la trète fransé té i vien an-deuzièm plasse, pa an-promié konm po bann Portügué. La plüpar bann zésklav té i anbarke po bann koloni mizülman. I fodré konète ouça té i sorte bann zésklav-la, par koman té i amène azot dessi la kote. Soman po ça doküman i manke anou. N’i pé done rienk deu-troi zinformasyon éparpiyé.
Lo komèrse long distanse té i égziste depi lontan avan lo trafik zésklav : livoir, bann zobjé an-fèr-forjé té i passe d’in vilaj apré l’ot.
La fin 17èm sièk, bann Yao i sorte dan lo Nor Mozanbik, la-komanse fé trafik èk péi plüs loin. Zot la-rankonte bann tribu té i fé komèrse èk la kote, apréça, zot mèm la-fé lo voyaj.
Zot la-rante lo plüs gran vandër zésklav Lèst Lafrik. Zot té i amène zot bann prizonié jiska bann kontoir Mozanbik, Kiloa, Ibo, Kilimane.
Plüs dan lo Nor, bann Nyamwézi té i fé lintèrmédièr, kanmèm té pa bonpé : soman lané 1800 parla, zot trafik la-gaingne lélan.
Laktivité deu pëp-la i ésplike koman la plüpar kaptif té i sorte dan la réjion lak Nyassa èk Louèst lak Victoria. Li pé ossi fé majine in bon lorganizasyon po assüre bann zéspédisyon régülié.
Plüs dann Süd, depi Zanbèz, i rossanbe lo sistèm lété pa parèy. Navé bann kourtié, bann Patamares, parèy bann Pombeiros Langola, té i vien trape bann zésklav dann kër lo péi. Tete, dessi lo flëv Zanbèz lété landroi plüs avansé po bann Portügué dan Lafrik. Dessi la fin 18èm sièk, i paré depi tèrla, navé bann zéshanj marshandiz èk zésklav jiska dann paraj lak Moero, dann péi lo roi Kazembe.
Bann flèsh dessi la karte i done rienk zipotèz travaïy.
Po fini, nou pé dire trafik-la la-konsèrne bann pëp bien marké, ossi bien dan landroi konm lépok. N’i pouré majine lépok-la la-fini … Lé pa sür ditou. Lërk n’i sava Moris, La Rényon, Séssèl, bate karé Port-Louis, Curepipe, Sin-Dni, Sin-Pol, Victoria, sinonça travèrse karo kann dan-l’tan la koupe, ou bien argarde plasse-an-plasse bann vilaj, la figür demoun i amontre la diversité lo pëpleman. Lafrik lé toujour là.
Dé-sèrtin lotèr la-éssèye rode kiça lé résponsab touça, “sins of the fathers” konm par égzanp listorien anglé Pope Hennessy la-ékrire. Kiça i pé jüjé ? La trète zésklav té in labitüde po lépok-la.